יום ג', ג’ בתמוז תשע”ז
דף הבית الصفحة الرئيسية שכבה צעירה المرحلة الابتدائية שכבה מתבגרת المرحلة الاعدادية שכבה בוגרת المرحلة الثانوية חדר מורים غرفة المعلمين יצירת קשר للاتصال بنا
 

רקע ומידע על ביה"ס לחרשים בירושלים בית הספר לחרשים הוקם על ידי עמותת "כל ישראל חברים" – השלוחה הישראלית של אגודת 'אליאנס' (Alliance Israelite Universelle) שהוקמה בשנת 1860בצרפת והייתה לארגון היהודי הבין-לאומי הראשון שפעל לקידום מעמדן ורווחתן של הקהילות היהודיות ברחבי העולם. מאז היווסדו בתחילת 1930 ועד היום, פועל בית הספר לחרשים לקיום מסגרת חינוכית ייחודית לתלמידים בעלי ליקויי שמיעה, יהודים וערבים כאחד. בנוסף ללקות השמיעה רבים מהילדים סובלים גם מבעיות נוספות כגון פיגור קל, שיתוק מוחין, לקות למידה קשה ובעיקר חסך סביבתי קשה ביותר המוביל לעיתים לבעיות התנהגות. כמו כן, תלמידים רבים מגיעים לבית הספר מבתים ברמה סוציו אקונומית נמוכה. בכך הופך ביה"ס למקום ייחודי בעיר ירושלים מעצם היותו מודל לפעילות רב-תרבותית ומודל לטיפול באוכלוסייה ייחודית זו. ביה"ס מהווה מקום לתקווה הן למטופליו, הילדים לקויי השמיעה, הן לצוות הרב-תרבותי המגוון שבו והן להורי הילדים. בביה"ס שלנו לומדים תלמידים יהודים, ערבים, דתיים וחרדים. צוות ביה"ס גם הוא מגוון תרבותית ומאפשר רגישות תרבותית מיוחדת לכל אוכלוסייה. רגישות זו , הייחודיות הזו, מאפשרת לנו להסתכל ולתת לתלמידים כל אחד את הצרכים המיוחדים לו, על פי תרבותו ועל פי הקבוצה ממנה הוא בא. בשנתיים האחרונות גובש בביה"ס ועד הורים משותף אשר מביא לשולחן הדיונים עם ההנהלה את הצרכים הייחודיים של התלמידים ושל הוריהם. בבית ספרנו אנו מלמדים את התלמידים במטרה לקדמם למיצוי היכולות האישיות של כל תלמיד. מערך העבודה בבית הספר בנוי על תכנית הלימודים הרגילה תוך התאמות בתחום השפה והנושאים הכלולים בתכנית הליבה של משרד החינוך. התלמידים לומדים שפה, חשבון - מתמטיקה, מדעים,מחשבים, חקלאות, גאוגרפיה, דת ותורה, מתמטיקה, כישורי חיים, ואזרחות, כ"א על פי יכולותיו. לאורך השנים פותחו הרבה מאוד תלב"סים בתחומי הידע השונים על ידי צוות המורים בביה"ס- מחול, שפת הסימנים, חנ"ג, גאוגרפיה, מדעים, נגרות, אומנות, מתמטיקה, כישורי חיים, ועוד. בית הספר נגיש פיזית לצרכים המיוחדים של הילדים, הן מבחינה אקוסטית והן מבחינת מכשור ההגברה המצוי בכל כיתה. ביה"ס מעניק מגוון שירותים וטיפולים פרא רפואיים לתלמידיו. הטיפולים כוללים טיפולי פיסיו, ריפוי בעיסוק, קלינאיות תקשורת . חלק מהטיפולים משולבים בתכניות העבודה בכיתה וזאת כדי למנף את התלמיד מכמה כיוונים בו זמנית. דוגמה לכך היא תכנית העצמאות במטבח. ביה"ס מתאפיין בהרבה צמתים של עבודה ב-CO. העבודה מתבטאת בעבודה של יועצות , יהודיה וערבייה, אשר עובדות עם צוות המחנכות, עם הסייעות, עם המורים המקצועיים. עבודה בקו של הקלינאיות, המרפאות בעיסוק והמחנכות באותה כיתה בו זמנית, עבודה של מטפלות ומחנכות העובדות ביחד בשעור טיפולי כיתתי, עבודה של מטפלות, מחנכות ותלמידים ביחד עם הורי הכיתה, עבודה משותפת של סייעת, מרב"ע, ומורים מקצועיים סביב הכנה לחיים וחיי עבודה, עבודה משותפת של מרב"ע, רכז תכנית מעברים והמחנכות בתיכון ועוד שיתופי פעולה שכאילו. תכנית נוספת היא תכנית ההזנק: ישנם תלמידים המגיעים לתקופת קצרה וזאת כדי לקדמם ולהכשירם להשתלב במסגרות משלבות אחרות ללקויי שמיעה. תלמידים אילו זוכים לתכנית אישית וייחודית המתוגברת בשעות קלינאית ומערכת אישית. השילוב יתחיל עוד בהיות התלמיד בביה"ס ואת התלמיד ילווה איש צוות אשר יתגבר את תכנית השילוב. אוכלוסיית בית הספר מגוונת מאוד וכוללת שילוב של תלמידים יהודים וערבים, חילונים, דתיים ומסורתיים. התלמידים, לפי השתייכותם, לומדים את תוכניות הלימודים למגזר היהודי והערבי, בשתי השפות, כאשר השפה המקשרת בין כולם היא שפת הסימנים הישראלית Total Communication. בנוסף לתוכנית הלימודים הרגילה על פעילותיה השונות, לומדים התלמידים נגינה, ריקוד, אומנות פלסטית, צילום ווידאו, טבע, סיירות וסוגים שונים של ספורט.דגש מיוחד מושם על לימודי מחשבים ובית הספר משקיע בפיתוח תוכנות לימודים להיכרות ושימוש במחשב בשפות המדוברות בבית הספר. כחלק מהמגמה להכשרת התלמידים להשתלבות בחברה כעצמאיים, יוזם בית הספר מסגרות שונות לשילוב התלמידים, כמו למשל שילובם בשיעורים לא מילוליים בבתי ספר רגילים, משחקים ותחרויות ספורט מול בתי ספר בירושלים ופעילויות שונות במסגרת חוגים במתנ"ס השכונתי, משותפות אף הן לילדים שומעים ולא-שומעים. השנה התפתחה תכנית של שילוב תלמידים שלנו עם תלמידים מביה"ס ללק"ל דרך תכנית אתגרים. המטרה לאפשר לתלמידים שלנו להיפגש עם המדברים רגיל ויכולים דרך הפעילות המשותפת להרוויח שימוש תקין בשפה דבורה. יש לנו בביה"ס מספר מסלולי הכנה לתלמידים הבוגרים, תלמידי התיכון. אנו מקדמים את התלמידים במטרה להגיש אותם למספר יחידות הולך וגדל בבגרות. התלמידים מתמודדים עם אתגרים אישיים וחברתיים תוך כדי עבודתם ומלווים על ידי מורים חרשים המהווים מודל הצלחה בשבילם. בשנתיים האחרונות התפתחה תכנית זו ואנו עומדים היום על פוטנציאל של פיתוח לימודי בגרות של עד 17 יחידות- 6 יחידות בלימודי מלונאות, 3 יחידות בחקלאות, 1 יחידה במחשבים, 1 יחידה בפיסיקה, 1 יחידה בגאוגרפיה, 1 יחידה במתמטיקה, 1 יחידה בביולוגיה, 3 יחידות באומנות. אנו בתהליכי הכנה של חלק מהתלמידים ומקווים להגיע עם התלמידים בשכבה המתבגרת לכל היחידות. בנוסף עובד ביה"ס ביחד עם משרד הרווחה והאגף לחינוך מיוחד בתכנית "יוצרים עתיד". תכנית זו מופעלת הן על ידי צוות ביה"ס והן על ידי עמותת שמע. בעזרת התכנית מאובחנים התלמידים מגילאי 16 באבחון מדוקדק. לאחר מכן נבנית תכנית ייחודית בתחום ההכנה לחיים וחיי העבודה לתלמידים מגיל 16-21. זוהי תכנית חומש אשר בונה ביחד עם התלמיד והוריו תכנית אישית לפיתוח התלמיד ושילובו במקום עבודה ופיתוח חברתי בתוך קהילת השווים בביה"ס. התלמיד מסיים את לימודיו כאשר הוא משולב במקום עבודה. מקום העבודה יכול להיות מושפע מהמקצוע אותו ילמד בביה"ס, או לפי נטיותיו של התלמיד. התלמיד יעזוב את ביה"ס כשהוא מסודר במקום עבודה ומלווה על ידי עו"ס בקהילה. אנו מתחילים את תחום כישורי החיים מכיתה א' ואת תחום ההכשרה המעשית מגיל שלוש עשרה. התכנית כוללת תכנית שהוכנה במיוחד על ידי יועצות ביה"ס ושמה דגש על השתלבותם של התלמידים כאנשים לקויי שמיעה בחברה השומעת. בתכנית בוחרים התלמידים מגיל 12-16,אחת מתוך חמש סדנאות עבודה ומשתלבים בסדנה ארבע שעות- סדנת נגרות, בישול, אומנות, מחול, וריקמה. התלמידים לומדים דרך ההשתלבות בסדנאות על העבודה, כללי העבודה, כללי זהירות, ההתאמה בין ביגוד לאופי העבודה והרבה עבודה על הנושא של בחירה וחשיבות האחריות בבחירה. גם התלמידים בעלי הלקויות החמורות משתלבים בתכנית זו ובנוסף משולבים דרך עמותת שק"ל, בבית שק"ל בתלפיות. בביה"ס ישנן מספר מסלולי העשרה החשובים ביותר לילדים לקויי השמיעה. בביה"ס אנו מפעילים צהרון פעמיים בשבוע , במתנ"ס פיליפ לאון, ובו לומדים הילדים שחייה, ג'ודו, קרמיקה, כדורגל ועוד. כחלק מתכנית ההעשרה אנו דואגים לשלב מספר כיתות לפעילויות שונות בבתי ספר רגילים, כמו ביה"ס אגרון הפועל בקריית היובל או בית הספר בבית צפאפא, לילדים הערבים. בכל שנה יוצאים הילדים לטיול שנתי בן יום אחד עד יומיים וכן זוכים למערך של סיורים במוזיאונים, גן החיות ועוד. שתי כיתות של ביה"ס משולבות בפעילות בגן החיות. בנוסף מתקיים בביה"ס צהרון מיוחד לתלמידם לקו"ש בעלי פיגור שיכלי, שלוש פעמים בשבוע. הצהרון מופעל על ידי עמותת שק"ל. השנה הצטרפו לעבודה בצהרון שק"ל , חמישה ש"ש מהמכינה הקדם צבאית הירושלמית. בבית הספר פעלה בשמונה השנים האחרונות תכנית הגן האקולוגי ואיכות סביבה ,עשירה במיוחד, בו לומדו ועובדו וטפחו הילדים את גינת ביה"ס בשילוב עם לימודי המדעים. הלימודים הנם שילוב עבודה של מורות ביה"ס עם מדריכים של החברה להגנת הטבע. בעקבות תהליך חשוב זה זכה ביה"ס בתו ביה"ס ירוק והיום מתקיימים בביה"ס לימודי מדעים ברמה גבוהה, לימודי חקלאות מתוך מטרה לקדם את לימודי החקלאות לכיוון של 3 יחידות בבגרות.היום ביה"ס מתקדם לקראת התואר של ירוק מתמיד, מפעיל את התכנית לחינוך לבריאות, ומפעיל בביה"ס מערכת של איסוף מי גשמים. בעתיד בכוונת ביה"ס לשלב גם מערכת סולארית אשר תחסוך בשימוש בחשמל.تأسست مدرسة للصم من قبل جمعية " جميع إسرائيل أصدقاء" - تم تأسيس فرع الإسرائيلي للتحالف جمعية (التحالف الاسرائيلي العالمي في) في عام 1860 في فرنسا، وكان للمنظمة الدولية اليهودية – الأولة التي تعمل على تعزيز الوطنية حالة ورفاه المجتمعات اليهودية في أنحاء العالم. منذ تأسيسها في عام 1930 في وقت مبكر وحتى اليوم، ومدرسة للصم تعمل على وضع إطار تعليمي فريد من نوعه للطلاب الذين يعانون من ضعف السمع، اليهود والعرب على حد سواء. بالإضافة إلى ضعف السمع يعانون أيضا من مشاكل أخرى كثيرة مثل التخلف الخفيف، والشلل الدماغي، صعوبات التعلم الشديدة و الحرمان البيئي الصعب للغاية وغالبا ما يؤدي إلى مشاكل السلوك. وبالإضافة إلى ذلك، العديد من الطلاب يأتون إلى المدرسة من مستوى المنازل الاجتماعي والاقتصادي المنخفض. هذا يجعل المدرسة مكانا فريدا في القدس من خلال كونها نموذج النشاط – لتعدد الثقافي ونموذج علاجي لهذه الفئة من السكان فريدة من نوعها. المدرسة هي مكان أمل للطلاب والطاقم متعدد - الثقافي المتنوع وأولياء أمور الأطفال.تم بناء العمل في النظام المدرسي على المنهج الدراسي العادي مع تعديلات في اللغة والموضوعات المدرجة في البرنامج الأساسي من وزارة التربية والتعليم. يتعلم الطلاب اللغة والرياضيات - الرياضيات والعلوم والكمبيوتر والزراعة والجغرافيا والدين والتوراة ، والمهارات الحياتية، والمواطنة، كل حسب قدراته. تطورت على مر السنين الكثير من الخطط التعليمية الخاصة بمدرستنا في المجالات المختلفة بواسطة طاقم المعلمين في المدرسة - رقص، لغة الإشارة، رياضة والجغرافيا، والعلوم، والنجارة، والفن، والرياضيات، والمهارات الحياتية، وأكثر من ذلك.متوفر في المدرسة الاحتياجات الخاصة للطلاب ،من حيث المعدات السمعية الموجودة في كل الصفوف. المدرسة توفر للطلاب مجموعة متنوعة من الخدمات والعلاجات الطبية . تشمل العلاجات الفيزيائية ، والعلاج المهني، ومعالجين النطق. بعض العلاجات مندمجة ببرامج العمل بالصفوف من أجل إفادة الطلاب من عدة اتجاهات في وقت واحد. مثال على ذلك هو خطة من أجل الاستقلال في المطبخ. مدرسة "كيح" (כי"ח) هي مؤسسة خاصة التي تقع في كريات هيوفل في مدينة القدس. المدرسة تشمل طلاب مع اضطرابات سمع من ثقافات مختلفة .شركة كيح اسست المدرسة سنة 1930, التي تتعامل مع طلاب عرب ويهود اللذين يعانون من اضطرابات سمع متعددة المشاكل .المدرسة تضم طلاب ومعلمين من ثقافات وحضارات مختلفة عرب ,يهود,متدينين وغيرهم مما يجعل المدرسة مميزة في مدينة القدس. اللقاء اللمميز تحت سقف هذه المدرسة يجعلها نموذجا لفعاليات متعددة الثقافات .هذه المدرسة الخاصة تضع الامل امام الطلاب والاهالي رغم مشاكلهم الخاصة .تتكون المدرسة من 81 طالب يترواح اجيالهم بين 6 الى 21 عام اللذين يعانون من مشاكل في السمع بدرجات متفاوتة واضطرابات وغيرها من الاعاقات مثل تخلف,شلل دماغي,صعوبات تعلم والحرمان البيئي على وجه الخصوص .في العامين الماضيين وضعت المدرسة هدفا لتعزيز الطلاب الشابة ولذلك وضعت المدرسة فعاليات منهجية ولا منهجية التي اصبحت جزءاً مهم من فعاليات المدرسة واسعة النطاق .

 
 
דבר המנהלת
אינטרנט בטוח
על בית הספר عن المدرسة
בית ספר ירוק مدرسة خضراء
אורח חיים בריא منهج حياة صحي
חינוך ערכי- קהילתיتربية جماهيرية فعالة وذو قيمة
תוכניות לימודים البرامج التعليمية
פעילויות בית ספריות فعاليات مدرسية
חגים ומועדים أعياد ومناسبات
מידע מקצועי مواد مهنية
מרכז משאבים مخزون الوسائل
השתלמויות בית ספרית מחשב לכל מורה استكمالات حاسوب
קישורים חשובים روابط مهمة
תמונות מביה"ס صور مدرسية
משחקים العاب
הרשאות לתלמידים
מצב חירום
הודעות להורים
הענן החינוכי






יצירת קשר


Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום|